Terugblik eerste IDC race weekend

Het is alweer een week geleden dat wij ons eerste echte race weekend hebben gehad.
We kijken terug op een uitdagend en ontzettend gaaf weekend, helaas ook een weekend met wat tegenslagen. Na een rommelige kwalificatie dag op vrijdag konden we ons, ondanks wat technische maleur, toch melden in de top 15. Jelle vanaf P12 en Richard mocht vertrokken vanaf P13. Zoals zo vaak weer ontzettend aan elkaar gewaagd. Ons doel was starten in de top 15✅

Dan op naar raceday, op zaterdag 22 juli was het een kletsnatte echte Hollandse zomerdag. Veel ervaring heeft WissKe Racing nog niet in de regen dus naast gezonde wedstrijdspanning was het voor ons ook de vraag hoe we ons staande gaan houden in het veld. Dit ging vrij goed, beter dan gedacht zelfs. Na een wat rommelige start en drukke openingsronde was het zaak om ritme te vinden en het tempo op te bouwen. Wat mooie gevechten volgde en samen finishen in de top 15 leek al redelijk snel een haalbare zaak, waardoor we ons gingen richten op de top 10. Jelle kon in de laatste ronde opklimmen naar P8, Richard volgde, maar er was een ronde tekort om op P9 te eindigen. Richard kwam als 12e over start finish. Op een Suzuki zonder elektronische hulpmiddelen in deze weersomstandigheden ook een waanzinnig strakke prestatie. Doel 2 was finishen in de top 15, met stiekeme hoop op een top 10 klassering✅.

Na een erg gezellige avond met onze vrienden en familie konden wij ons zondag opmaken voor race 2. Een lange dag, want deze race ging pas om 17:20 plaats vinden. Een hele wisselvallige dag, dan weer regen en dan weer even zon, en dan weer een flinke partij wind.
Het was tot op het laatste moment spannend met wat voor baancondities we te maken zouden krijgen. We besluiten om op slicks weg te gaan. Bij het opgaan van de baan blijkt dit de juiste keuze, de baan droogt snel en de racelijn is volledig droog. Tijdens de opwarmronde lag hier en daar nog wat nattigheid, maar dit is niet noemenswaardig en blijkt later na 1 ronde al volledig droog. De curbstones zijn nog wel erg nat, met hier en daar wat plassen. Wel opletten dus.

We komen samen als eerste op de startgrid aan en moeten even wachten op de rest, en toen gebeurde er iets heel vervelends. Richard zn motor slaat af en doet helemaal niks meer, net optijd voor de lampen aan gaan begint Richard te zwaaien en moet hij de motor van de baan duwen. Super balen, Richard kan niet starten. Later blijkt er kortsluiting te zijn in de startschakelaar, een onderdeel wat al jaren ontzettend vaak probleemloos zn werk heeft gedaan maar op de startgrid van race 2, met eindelijk een droge baan, begeeft deze schakelaar het😡😡

Jelle zag dit gebeuren en was even uit de focus en baalde ontzettend voor Richard mee, maar moest snel de knop omzetten voor de start. Deze start was weer niet goed, hier moet nog even extra op getraind worden! Na ronde 1 de schade kunnen herstellen en weer in de buurt van mijn startplek gekomen. Jelle zat in een mooi groepje van 5-6 rijders en kon lekker meekomen. Het liep niet op rolletjes, de vering was niet helemaal naar wens en na een paar ronde kreeg Jelle kramp in de onderarm. Later blijkt dat de rechter stuurhelft anders gepositioneerd staat en daardoor de remhendel op een onnatuurlijke plek zit. Dit was al opgemerkt tijdens de opwarmronde maar het lukte niet dit te verdraaien. Wanneer dit is gebeurd is een raadsel helaas. De kramp ging niet weg en remmen was hierdoor een flinke klus, versnellen zat er niet meer in dus was het zaak de race veilig uit te rijden. Dit lukte en Jelle kwam als 13e over start finish 🏁.

Voor WissKe Racing had er op de zondag meer in kunnen zitten, echter horen dit soort dingen bij de sport en zijn het ook direct leermomenten voor ons.
We zijn blij met deze ervaringen en dit is ook de reden waarom we halverwege dit seizoen al wedstrijden oppakken. Volgend jaar willen we het volledige kampioenschap meedoen, en op deze manier zijn we goed voorbereid.
Om het volledige kampioenschap mee te kunnen draaien zijn er nog een paar uitdagingen voor ons, hierover later meer.

Iedereen ontzettend bedankt voor de support op locatie en van afstand, het doet ons goed en helpt om net dat beetje extra te kunnen geven.
Zonder onze sponsoren van het eerste uur was dit allemaal überhaupt niet eens denkbaar.
Ontzettend bedankt voor de steun 🙏

Zandbergen Automotive
KS Rentals BV
2B Elektrotechniek
Arjen Weerdenburg Hoefsmid
Hoogwerkers.nu
Richard van Dijk – Rimar Kachels en Haarden BV
Ted Hollevas – Tecon Techniek

En de eerste leden van de club van 100:
Ronald van der Maat
Leon Zweers