WissKe Racing tankt vertrouwen in zonnig Cartagena

De kop is er af voor WissKe Racing in 2024. Het motorraceteam trok afgelopen week naar het zuiden van Spanje om daar de eerste meters van het jaar op het circuit te maken. Zo begon het nieuwe racejaar in hetzelfde land waar het jaar 2023 was geƫindigd. De locatie was wel anders; ditmaal werd er gereden op Circuito de Cartagena, in Cartagena.

Voor zowel Jelle als Richard was het een nieuw circuit en dus stond de eerste trackdag van de week vooral in het teken van wennen. Wennen aan het nieuwe circuit, wennen aan de schitterende nieuwe pakken van de beide coureurs en voor Richard was het zeker ook wennen aan de motor. Na zijn crash vorig jaar op het circuit van Almeria moest de gehele motor van Richard weer opnieuw opgebouwd worden. Gelukkig is het allemaal goed gekomen, met zowel Richard als de motor. Desalniettemin was het aftasten en was het vooral een kwestie van meters maken om het vertrouwen weer op te bouwen.

Helaas was er op de eerste dag van de raceweek wederom sprake van een crash. Dit keer gleed Jelle over het asfalt met zijn machine. In de laatste bocht van het parcours gleed het voorwiel weg en schoof Jelle van de baan, het grind in. De schade viel gelukkig mee. Jelle kon vrijwel ongedeerd op staan en de motor had voornamelijk blikschade. Met wat noodreparaties was Jelle later op de dag gewoon in staat om terug te keren op de baan en de crash van zich af te schudden.

Op de tweede dag betraden Richard en Jelle de baan iets later, omdat de baantemperatuur dermate laag was in de vroege ochtend dat het geen zin had om te rijden. De tweede sessie werd er wel gewoon gereden, maar merkten de WissKe Racing coureurs dat het tijd was voor vers rubber. Dat leverde Richard in de derde heat van de dag een ouderwetse sessie op, met gelijk een mooie rondetijd van 1 minuut en 45 seconden. Belangrijker dan de genoteerde tijd was het gevoel dat Richard er aan had over gehouden. Het voelde weer als vanouds. Na de middagpauze merkte Jelle ook het grote voordeel van nieuwe banden. Op het verse rubber snoepte hij direct een volle seconde van zijn snelste tijd in de ochtend af: 1.43.09.

Tijdens de derde en laatste trainingsdag in Cartagena werd wederom de eerste sessie overgeslagen, in verband met de lage temperatuur van de baan. Met een nieuwe voorband pakte Richard nog eens een seconde van zijn PR af in de tweede sessie: 1 minuut en 44 seconden. De drive om dit verder aan te scherpen in de resterende sessies was er zeker, maar de vermoeidheid van de week kwam eveneens om de hoek kijken. En dus nam het verstand het over bij de ervaren coureur. Zaak om de boel heel te houden en alles mee terug nemen naar Nederland.

Jelle ging er nog even voor zitten en noteerde lage 43’ers in de ochtend. Helemaal tevreden was de Houtenaar echter niet. De achterband was aan het eind van zijn Latijn en dat zorgde er voor dat de achterkant weggleed op het asfalt. Pushen zat er hierdoor niet echt in en dus verschoof de aandacht naar het verbeteren van zijn rijtechniek. Na de lunch werd er toch nog een nieuwe achterband gestoken en sleutelde hij wat aan de afstelling. Dat had veel succes, want in de laatste twee sessies doken de rondetijden van Jelle naar beneden. Dat resulteerde uiteindelijk in een persoonlijk record van 1.41.6.

Daarmee werd de week met een positief gevoel afgesloten en werden de motoren weer ingeladen om huiswaarts te keren. De focus kan nu verplaatst worden naar de start van het IDC seizoen. Op 5 april is WissKe Racing aanwezig voor de trainingen op het TT Circuit Assen, waarna op 6 april de eerste race verreden wordt.