Bewogen weekend op Circuit Spa Francorchamps.

Afgelopen donderdag vertrokken we richting het prachtige circuit Spa-Francorchamps. Vrijdag en zaterdag stonden in het teken van twee dagen trainen, met zondag als hoogtepunt: de deelname aan de 6 Heures of Spa met WissKe racing met als extra rijder Fokke de Jong.
Donderdag begon chaotisch met een late toegang tot het circuit, maar dat mocht de pret niet drukken. Vrijdag stonden we klaar om lekker te gaan rijden, maar helaas viel er donderdagavond veel regen. Dit zorgde ervoor dat we vrijdag pas rond lunchtijd de baan op konden. De drie resterende sessies hebben we goed benut om het circuit weer te leren kennen en het tempo op te bouwen. Dit ging prima, en er werden nog wat aanpassingen aan de motoren gedaan.

Op zaterdag was het tijd om met nieuw rubber wat meer te pushen en snellere rondetijden neer te zetten. Dit ging goed voor beiden. Richard zette in de laatste sessie zelfs een prachtige tijd neer van 2.33.3. Helaas was dit hoogtepunt van korte duur. In de snelle dubbele linker beneden op het circuit blies de O-ring uit het oliefilter van Richard’s motor, wat resulteerde in een harde crash. Op die plek halen we snelheden van bijna 200 km/u, en olie op je band krijgen onder hellingshoek maakt het onmogelijk om de motor nog te redden. Gelukkig heeft Richard’s pak zijn werk goed gedaan, net als de zachte bandenstapels. Toch heeft hij een serieuze blessure opgelopen. Na een lange avond in het ziekenhuis bleek dat er een scheurtje in zijn vierde ruggenwervel zat. Een enorme schrik en een pijnlijke, zware blessure, en het ergste is dat hij er niets aan kon doen. Het was geen technisch falen van het motorblok zelf, maar van een extern onderdeel. Wij onderhouden onze motoren goed en gebruiken alleen originele of A-merk onderdelen, maar dit laat zien dat het een technische sport blijft, en dat het soms gewoon oneerlijk kan uitpakken.
Gelukkig mocht Richard ’s avonds terug naar het circuit om in de trailer te rusten, en zondag kon hij zich op zijn gemak voorbereiden op de terugreis.

De 6 uurs race van zondag kon direct al worden afgeschreven voor een serieus resultaat, maar we besloten toch van start te gaan met de instelling: we gaan plezier maken en zien wel hoe lang we het volhouden. Een Engelse gastrijder deed ook mee en wisselde af met Jelle op zijn motor. De start van de race was erg gaaf maar ook chaotisch. Het motto was: rustig blijven, hier valt de race niet te winnen.
We startten vanaf plek 52, en na 10 ronden kwam Jelle binnen op plek 27, een mooie eerste stint. Daarna was het de beurt aan Fokke, die vol goede energie van start ging, maar helaas kreeg hij al snel pech. Het duurde ongeveer 20 minuten voordat de transponder terug was, wat het officiële einde van de race betekende in termen van resultaat. De Engelse gastrijder en Jelle hebben daarna nog enkele uren doorgereden, maar om 16:45 was het tijd om te stoppen. De energie was op, en Jelle’s Yamaha had al bijna 5 uur non-stop gedraaid. De risico’s werden te groot. Toch kon Jelle in zijn laatste stint nog een nieuw PR neerzetten van 2.32.0, waar hij tevreden mee is. Al kon een nog snellere ronde van 2.30 helaas door een lege brandstoftank niet voltooid worden.

Ondanks de chaos zijn we dit weekend geweldig geholpen. Iedereen deed zijn best, en de vrijwillige hulp was prachtig om te zien. Sandra, Koen, Arie en John, ontzettend bedankt voor het mogelijk maken van deze race!

Voor Richard zit het seizoen er helaas op. De motor heeft flinke schade en Richard zelf moet minimaal 4-6 weken rustig aan doen. Voor hem is het dus nu al winterstop. Jelle daarentegen heeft over 1,5 week de finaleraces van het IDC op de agenda staan. Het liefst had hij de strijd op de baan met Richard uitgevochten, maar helaas mag dat niet zo zijn. Richard had sinds de zomer het tempo iets hoger liggen, waar dat voor de zomer andersom was. Een sterk team, dat aan elkaar gewaagd is.

Heb je interesse om de finaleraces te komen bekijken? Iedereen is van harte welkom op zaterdag 5 oktober op het TT Circuit van Assen. Nog één keer alles geven dit jaar!